Karlshamns Handbollförening
Fotboll

Regler för Karlshamn OPEN

Skolor

Sedvanliga handbollsregler gäller, med följande förtydningar/ändringar:

• Ha roligt!
  • Matchtid: 1X10 min.
  • Match startas med uppkast, observera att spelarna då inte behöver stå på egen planhalva utan får använda hela spelplanen.
  • Match avslutas med slutsignal från domaren. Tiden stoppas enbart om det är en skada som tar lång tid att behandla.
  • Efter ett mål startas spelet med målvaktskast. Inga avkast på mitten!
  • Sju spelare samtidigt på plan i mixade lag (killar/tjejer). En av dem ska vara målvakt.
  • Av de sju spelarna på plan ska minst tre vara flickor och minst tre vara pojkar.
  • Toppning av lag kan leda till uteslutningen från turneringen. Fördela speltiden jämnt mellan alla spelare!
  • Punktmarkering är inte tillåten.
  • Fotbollsskor är tillåtet. Endast målvakten får ha keps. Målvaktshandskar är inte tillåtet. Spelarna får inte ha utrustning som kan vara farlig för andra spelare (bedöms av domaren).
  • Fult spel samt svordomar och andra skällsord bestraffas med en minuts utvisning. Spelaren som får utvisning får under minuten inte deltaga i spelet och spelarens lag får spela med en spelare mindre. Sekretariatet meddelar när minuten är slut.
  • Rött kort delas endast ut vid extremt fult spel eller extremt osportsligt uppträdande. Vid rött kort spelar laget med en spelare mindre på planen i en minut, därefter ersätts spelaren av en lagkamrat. Spelaren som fick rött kort får ej deltaga mer i den aktuella matchen.

Lämna spelplanen så fort som möjligt efter spelad match så att nästkommande lag direkt kan göra sig klara för spel. Uppvärmning sker utanför planen!

I Karlshamn OPEN deltar bara vinnare. Vinsten är att få uppleva glädjen i att spela handboll. Målen räknas i matcherna men det görs ingen tabell och det spelas inget slutspel. Alla får istället spela så många matcher som möjligt vilket lottas från början.

Våra sponsorer

Annonsbild för gräsrotenAnnonsbild för gräsroten